این مقاله در تاریخ 27 شهریور 1401 ساعت 02:18 منتشر شده است
با این پنج نکته در وقت و انرژیتان صرفهجویی کنید.
آیا به عکاسی علاقه دارید و به این فکر هستید که آن را به حرفه تماموقتتان تبدیل کنید؟ این یک هدف عالی است، و اگر چه شاید هیجانانگیز به نظر برسد اما باید گفت که راهاندازی کسب و کار عکاسی با دنبال کردن عکاسی بهعنوان سرگرمی بسیار متفاوت است.
بسیاری از عکاسان پس از مواجه شدن با موانع، سختیهای کار را درک میکنند و بسیاری با شکست مواجه میشوند. من همهی این اشتباهات را کردهام و میخواهم با در میان گذاشتن ۵ اشتباه رایج عکاسان وقتی که میخواهند عکاسی را از سرگرمی به حرفهشان تبدیل کنند، در وقت و انرژیتان صرفهجویی کنید.
بله، ممکن است به عکاسی علاقه داشته باشید و کارتان درجهیک باشد. شاید دوستان و خانوادهتان از شما بپرسند که چرا هنوز شروع نکردهای. آزادی عمل بهترین بخش از هر کار خلاقانهای است… البته کاری که بهعنوان سرگرمی انجام میشود!
وقتی عکاسی تبدیل به شغلتان میشود، کار شما دیگر فقط هنر نیست، بلکه باید خدمات ارائه دهید. مشتریان شما انتظارها و نیازهایی دارند که شما بهعنوان عکاس وظیفه دارید که با گرفتن دستمزد آنها را برآورده سازید. واقعیت این است که بخش قابل توجهی از آزادی عملتان برای خلق چیزی که دوست دارید را از دست میدهید. مشتریان شما را بر اساس کارهای قبلیتان استخدام میکنند و توقع دارند سبک کاریتان را برایشان تکرار کنید. تنها نامهای خیلی جاافتاده در عکاسی میتوانند آزادی عمل کاملی برای خلاقیت داشته باشند، که حتی همین مورد هم کمیاب است.
اگر صرفاً از گرفتن عکس لذت میبرید، شاید بهتر باشد آن را بهعنوان سرگرمی و کار ذوقی انجام دهید. علاقه همیشه نباید تبدیل به حرفه شود. صرفاً میتوانید برای لذت بردن خودتان عکاسی کنید و این کاملاً قابل قبول است.
شاید شغل عکاسی داشته باشید اما به بسیاری از حوزههای عکاسی هم علاقهمند باشید. شاید همه کار بکنید، از عکاسی مراسم ازدواج گرفته تا عکس تبلیغاتی و عکس خیابانی. اما برای موفق شدن، اکیداً توصیه میکنم که تنها روی یک ژانر متمرکز و متخصص شوید.
در موردش فکر کنید. این صنعت پر است از عکاسان فوقالعاده بااستعدادی که در حوزههای بسیار تخصصی کار میکنند. اگر وقت و انرژیتان را در ژانرهای مختلف پخش کنید احتمالاً دیگر وقت کافی برای بزرگ شدن در یکی از این حوزهها را نخواهید داشت. مشتریان بهترینها را میخواهند و میخواهند بهترین باشند، و شما باید در آن حوزه زمان زیادی را سرمایهگذاری کنید. در هر حوزهای، چه عکاسی عروسی باشد، عکاسی خوراک، عکاسی مُد و حتی عکاسی از ماشین، باید فوقالعاده و خاص باشید و بتوانید برندهی رقابت شوید.
درک خواستهها و ارزشهای مخاطبان و بازار هدف برای فروش خدماتتان به آنها حیاتی است. بهعنوان مثال، عکسهای مطلوب یک زوج مذهبی بهطرز قابل توجهی با عکسهای مد نظر یک زوج جوان ماجراجو فرق میکند. رویکردتان در قبال هر یک از این زوجها باید کاملاً متفاوت باشد.
اگر میخواهید زوجی را برای عکسهای نامزدی رزرو کنید بهتر است عکاسی مد در مجلات را نشانشان ندهید. به همین طریق، عکسهای تبلیغاتی ماشین شما به درد خانوادهای که به دنبال پرتره هستند نمیخورد. وقت بگذارید تا متوجه شوید مخاطبانتان چه میخواهند و پیامتان را با راه حل آنها تطبیق دهید.
وقتی بر جنبههای فنی عکاسی تمرکز میکنیم، بههنگام بد پیش رفتن کارها بیشتر تمایل داریم روی آنها تکیه کنیم. بهعلاوه، سعی میکنیم خدماتمان را با به رخ کشیدن امکانات فنی دوربینها و کارمان بفروشیم. این یعنی «فروش امکانات» و خودنمایی با تجهیزات گران یا بوکههای خاصمان. البته نگران نباشید، احتمالاً همه ما از این کارها کردهایم.
وقتی این کار را میکنیم، قابلیتمان برای ارتباط احساسی با مشتریها را از دست میدهیم. آنها با عکسها نمیتوانند ارتباط برقرار کنند چرا که عکاسی را بههمان شیوهای که ما بهعنوان عکاس میبینیم نمیبینند. مشتریهای شما برای بیشترین تعداد مگاپیکسل یا تکنیکهای نورپردازیتان آنجا نمیآیند. آنها چیز متفاوتی میخواهند که موضوع آخرین مبحثمان است.
این روزها، هر کسی میتواند عکس بگیرد، بنابراین گفتن این که این تنها کاری است که انجام میدهید کفایت نمیکند. در واقع، شما دارید تواناییتان در تبدیل ارزشهای مشتریتان به عکسی که میتوانند از آن استفاده کنند را میفروشید.
یک تبلیغاتچی بهدنبال راهی برای بیان بصری پیام برند خود است. بههمین منوال، مشتریان عکس عروسی بهدنبال ثبت خاطراتشان و آویختن آنها روی دیوار هستند. عکس و قابلیتهای فنی شما صرفاً ابزاری برای دستیابی به این اهداف هستند.
امیدوارم از توضیح پنج اشتباه رایج عکاسان در شروع کسب و کار عکاسی استفاده کرده باشید. با آگاهی از این اشتباهات و پرهیز از آنها هنگام شروع شغل عکاسی میتوان بهمقدار زیادی در وقت و انرژی صرفهجویی کرد.
بهشخصه خودم تمام این اشتباهات را مرتکب شدهام، بنابراین در قبال آنها خاطر جمع باشید چرا که کاملاً از دل تجربه بیرون آمدهاند. عکاسی شغل بسیار خوبی است اما برای موفقیت در آن باید چالشهای منحصربهفردش را درک کرد.